Thought leadership

Hoe invloedrijk is je organisatie?
Thought Leadership

Wat onderscheidt jou van je concurrenten?

Geeft jouw communicatie weer wat jou zo uniek maakt?

Slaag jij erin om transparant en authentiek te communiceren? 

Is jouw organisatie een autoriteit in haar sector? 

Heb je je al eens afgevraagd waarom je mensen voor jouw bedrijf kiezen? De reputatie van je organisatie en de boodschap die je uitdraagt, zijn doorslaggevend om klanten en medewerkers aan te trekken en aan jou te binden. Het is een oefening van lange adem, die echter altijd de moeite loont. Daarom zetten steeds meer merken in op thought leadership. Ze willen zo naamsbekendheid opbouwen en invloed uitoefenen in hun niche

Is thought leadership iets voor jouw organisatie? 

Every business has a story to tell! En als je weet dat momenteel amper één op drie bedrijven werk maakt van thought leadership, dan begrijp je meteen dat hier nog heel wat kansen liggen. Vooral B2B-bedrijven hebben dat al langer begrepen.  Maar de techniek werkt evengoed voor andere organisaties, ongeacht hun grootte of niche. Zolang je maar inzet op het delen van kennis, ervaring en opinies Dat triggert en inspireert mensen niet alleen, het zet je organisatie ook op de kaart als een aantrekkelijke zakenpartner, werkgever of investering.

Hoe implementeer je thought leadership in je communicatiestrategie? 

Begin met het definiëren van je doelstellingen en je publiek, bijvoorbeeld met behulp van een Strategisch Communicatie Frame. Een diepgaand begrip van je doelpubliek zal je helpen om te ontdekken welke vragen en problemen hen bezighouden. Vervolgens zul je een marktanalyse moeten uitvoeren. Wat doen je concurrenten? Worden ze beschouwd als opinieleiders in jouw vakgebied? Met een analyse van je concurrenten breng je in kaart wat jou uniek maakt, wie de potentiële thought leaders van je organisatie zijn en welke aspecten van je activiteiten je in de kijker moet zetten.  

Slaag je erin om jezelf een imago van expert aan te meten? 

Meer dan ooit gaapt er een kloof tussen de kwaliteit en de kwantiteit van de boodschappen die we ontvangen: we worden overspoeld door een tsunami aan informatie, maar inhoud van goede kwaliteit is zeldzaam. En dat is eigenlijk een geweldige kans! Publiceer authentieke en kwalitatief hoogstaande content over wat jij beheerst en je zult haast vanzelf boven het maaiveld uitsteken. Voor een geïntegreerde aanpak om content te creëren en te verspreiden, raden wij altijd het PESO-model aan. 

FAQ FAQ FAQ FAQ

Vaak gestelde vragen over thought leadership

Thought leadership is een communicatiestrategie die tot doel heeft om om een doelpubliek te inspireren en jezelf te profileren als kennisleider in een vakgebied. Het komt erop aan authentieke ideeën te delen die relevant en interessant zijn voor je publiek. Zet je expertise en ervaring in de kijker om jezelf te onderscheiden van je concurrenten en zo je activiteiten verder te ontwikkelen. De meeste organisaties schuiven daarbij de CEO of een expert-collega naar voor als opinieleider. 

Een goede opinieleider jongleert over het algemeen met de volgende capaciteiten: je bent volledig transparant, niet bang om een sterke opinie te uiten, je combineert ervaring en kennis, bent vernieuwend van geest en kunt je in heldere bewoordingen uitdrukken voor een publiek. Uiteraard komt het maar zelden voor dat iemand al die vakjes kan afvinken. Het belangrijkste is om authentiek en consistent te zijn in je communicatie. Aarzel niet om ideeën met impact te delen die verrijkend zijn en de sector vooruit helpen

Met de jaren is thought leadership uitgegroeid tot een onmisbaar instrument om de autoriteit van een merk te vestigen binnen een sector. Als je de reputatie hebt om een expert te zijn, vergroot ook de geloofwaardigheid van je organisatie en krijg je een stamp-of-approval-effect. Je bedrijf wordt een keurmerkBovendien krijgt je organisatie een menselijk, authentiek en toegankelijk aanspreekpunt in de markt. Volgens een Semrush-studie van 2022 leidt ruim 80% van alle thought leadership-content tot organisch verkeer en bijna 65% tot meer betrokkenheid en volgers op de sociale media.  

Absoluut! Op de huidige arbeidsmarkt kiezen kandidaten hun werkgever heel bewust (en niet langer andersom). Voor veel mensen zijn de cultuur en waarden van een bedrijf doorslaggevend voor hun keuze. Als dat soort informatie doorschemert in de uitspraken van een opinieleider, komt een organisatie al meteen een trapje hoger te staan dan organisaties die nog een klassiek en stereotiep discours voeren. Bovendien proberen getalenteerde kandidaten vaak aan de slag te gaan bij inspirerende bedrijven die gelden als leider in hun branche. Deze strategie biedt dus een enorme boost om de beste kandidaten op de markt te rekruteren en bestaande werknemers aan boord te houden, omdat ze trots zijn om deel uit te maken van een geweldig project.

Het uitgangsidee is dat je een opinie kunt delen die wordt onderbouwd door data en/of een overtuigende ervaring. Concentreer je daarom op een klein aantal expertisegebieden die jij interessant vindt, en blijf je kennis bijspijkeren  (volg de actualiteit, een opleiding of word lid van een vakvereniging of LinkedIn-community). Durf gerust je mening te geven over nieuwe dingen die je leert, en wees niet bang om partij te kiezen. Uiteraard is het een pluspunt als je creatief of disruptief kunt zijn, maar vergeet niet dat je publiek soms ook gewoon op zoek is naar heldere, doeltreffende en toegankelijke antwoorden op bepaalde vragen 

Wij reiken onze klanten advies en strategieën aan om in hun organisatie een opinieleider te profileren (dat kan de CEO zijn of elke andere relevante persoon voor die rol). We doen dat via een sterk LinkedIn-profiel en een resultaatgerichte contentstrategie, een solide aanwezigheid in de media <LINK : Public relations> en door je expert klaar te stomen voor interviews, debatten en rondetafelgesprekken. Ook helpen we onze klanten bij het creëren van hun content door bijvoorbeeld opiniestukken, posts voor sociale media, toespraken en whitepapers aan te leveren. 

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om Thought Leadership of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek nemen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in op. 

Talk to Gert
Laat je expertise voor je spreken.