Media-analyse

Veel meer dan een clipping service
Media Analyse

Wie zijn de thought leaders, de erkende experten in jouw sector?

Ken jij de toonaangevende journalisten?

Wat zeggen de media over jou en de voor jouw organisatie relevante thema’s? 

Ken jij de nieuwste trends in jouw sector? 

Vandaag vertrouwt niemand nog op intuïtie alleen om strategische communicatiekeuzes te rechtvaardigen. Of je nu een nieuw product wilt lanceren of een campagne bedenkt, data-analyse is een absolute must bij alle corporate communicatie. Het gaat dan om data over de eigen communicatie van je organisatie, maar ook om de berichten van stakeholders en de media in het algemeen. Door de laatste nieuwe trends in jouw sector te volgen houd je de vinger aan de pols van je eigen reputatie en die van je concurrenten. Zo leg je de basis voor het blijvende succes van je organisatie.  

Wat zeggen de media over jou? 

Papieren en digitale kranten, tijdschriften, radio- en tv-programma’s, podcasts, platformen, forums … Er komen steeds meer traditionele en sociale media bij, waardoor mediamonitoring complex en eigenlijk nooit helemaal volledig is. Als organisatie moet je echter het nieuws uit je sector monitoren om de kwaliteit van je dienstverlening en je communicatie te verbeteren. Die follow-up mag alleen niet beperkt blijven tot het oplijsten van de persknipsels waarin je organisatie wordt vermeld. Een grote hoeveelheid clippings lijkt misschien ideaal, maar biedt geen garantie voor een goede mediabewaking en geeft je geen enkel overzicht van de markt. Een gedetailleerde media-analyse verzekert je echter een diepgaand inzicht in het medialandschap en wijst je de weg naar de juiste aanpak. 

Hoe meet je je PR-inspanningen?  

We horen vaak spreken over de limieten van het advertentie-equivalent of AVE (Advertising Value Equivalency). Bij Outsource zijn we geen voorstanders van AVE-meting. Het zijn niet de kosten of het aantal prints van een campagne die tellen, maar veeleer de impact: heeft de campagne de reputatie van je organisatie verbeterd, interessante collega’s binnengehaald of potentiële klanten aangetrokken? De Barcelona Principles hameren op de combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek om tot de beste media-analyse te komen. Dat is ook waar we bij Outsource voor pleiten, en daarbij benadrukken we graag hoe belangrijk het is om ook andere afdelingen te integreren in de analyses. Een campagne draait niet alleen om communicatie, maar kan ook invloed hebben op hr, sales, R&D en zelfs de klantendienst. 

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over media-analyse

Media-analyse is veel meer dan een abonnement op een clipping service of knipseldienst die je alle artikelen en reportages stuurt waarin je merk, je organisatie of je CEO wordt vermeld. Media-analyse helpt je om een markt te bestuderen en de impact te meten van de communicatie-inspanningen van je organisatie. Met zo’n analyse heb je alles in handen om de reputatie en positionering van je organisatie in kaart te brengen, of het nu gaat om je eigen communicatie, je stakeholders of je concurrenten. 

Media-analyse omvat een diepgaande analyse van de berichtgeving in de media over een bepaald onderwerp en gaat veel verder dan een simpele inventarisatie van persknipsels. Een correct uitgevoerde media-analyse wordt opgebouwd rond een eerder in kaart gebrachte basis, draait om heldere en relevante KPIs en omvat een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. 

Organisaties die de resultaten meten van campagnes of PR-investeringen, geven zichzelf de middelen om hun strategie te verfijnen. Zo kunnen ze hun doelpubliek beter bereiken en hun doelstellingen realiseren. Bovendien staan de media barstensvol relevante informatie voor het lanceren van om het even welk project. Een media-analyse die wordt uitgevoerd met ervaring en knowhow: 

• biedt je waardevolle informatie over de situatie op een markt; 

• brengt relevante influencers en opinieleiders in kaart; 

• volgt toonaangevende media en bedrijven in een sector op de voet.  

Afhankelijk van je behoeften bieden we diverse soorten mediamonitoring en media-analyse aan. Een klassieke media-analyse geeft je een goed beeld van de huidige markt en helpt je om de resultaten van je inspanningen te evalueren volgens het PESO-model. Daarnaast bieden we twee meer gerichte vormen van media-analyse aan, die de boodschappen bestuderen van je verschillende stakeholders én de situatie bij je concurrenten. Tot slot hebben we ook een service voor mediabriefing, waarbij we je wekelijks of maandelijks een overzicht bezorgen met de belangrijkste informatie die in de media is verschenen. Dat doen we via een interne nieuwsbrief of rechtstreeks op je intranet. 

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om media-analyse of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen. 

Tolk to Audrey
Hoe meet je je PR inspanningen? Vraag het aan Audrey.