Mediatraining

Zorg dat je alle troeven in handen houdt
Mediatraining

Lukt het jou om te communiceren in tijden van crisis? 

Voel je je op je gemak voor een camera? 

Herken je de strikvragen van journalisten? 

Hoe goed is jouw relatie met de media? 

In onze geglobaliseerde en hypergeconnecteerde maatschappij hangt het voortbestaan van een organisatie af van haar zichtbaarheid en reputatie. Of je nu een grote multinational bent of een kleine lokale vereniging, je succes berust op wat jouw klanten, werknemers, stakeholders, concurrenten … over jou zeggen. En is er voor het verzamelen en verspreiden van al die meningen een betere (of slechtere?) plek denkbaar dan de media? 

Ken jij het huidige medialandschap?  

De komst van de sociale netwerken deed de pers en de traditionele media daveren op hun grondvesten. Toch blijven ze een belangrijke plek innemen in het hart van de Belgen. In 2021 bleek uit de Standard Eurobarometer 94 over de publieke opinie dat de overgrote meerderheid van onze landgenoten vertrouwt op wat er wordt gezegd op de radio, in de geschreven pers en op televisie, in tegenstelling tot de informatie die te vinden is op internet en de sociale netwerken. Goede public relations zijn dan ook essentieel om de geloofwaardigheid van je organisatie vorm te geven. Dit vereist wel een diepgaand inzicht in het medialandschap en het werk van journalisten. 

Lukt het jouw organisatie om te communiceren met de media? 

Interactie met de media improviseer je niet even snel. Het gebeurt soms dat een halfuur filmen uiteindelijk amper 15 seconden uitzending oplevert, misschien zelfs over informatie die jou onbelangrijk leek of die je niet eens van plan was om openbaar te maken. Dat zijn nu eenmaal dingen die gebeuren, want relaties met de media vallen onder de zogenaamde ‘Earned’ media uit het PESO-model en zijn nooit 100% te controleren. Dat wil echter nog niet zeggen dat je ze onmogelijk kunt beïnvloeden. Wie goed voorbereid is, vergroot wijn kansen om correct gehoord te worden en de juiste boodschap over te brengen. 

Met mediatraining haal je meer uit je contacten met de pers

Een goede mediatraining is ontworpen om mensen voor te bereiden op effectieve communicatie met de media. Deelnemers leren om hun boodschap helder en overtuigend te brengen, om te gaan met lastige vragen en om zich zelfverzekerd en professioneel te presenteren in verschillende contexten, zoals interviews, persconferenties, en televisieoptredens.

We spijkeren niet alleen de theoretische mediakennis van de deelnemers bij, maar geven hen ook de kans tijdens de praktische oefeningen die nieuw verworven kennis meteen om te zetten in vaardigheden. Mensen leren hoe ze hun boodschap effectief kunnen structureren, relevante informatie kunnen benadrukken en zichzelf zelfverzekerd kunnen presenteren.

Een ander essentieel onderdeel van mediatraining is feedback. Deelnemers ontvangen constructieve kritiek en begeleiding van ervaren mediacoaches. Ze krijgen inzicht in hun sterke punten en gebieden waar verbetering mogelijk is. Door regelmatig te oefenen en feedback te ontvangen, kunnen deelnemers hun communicatievaardigheden verder aanscherpen.

En uiteraard besteedt een goede mediatraining ook aandacht aan crisiscommunicatie. We leren onze deelnemers hoe ze effectief kunnen reageren tijdens crisissituaties en hoe ze met gevoelige onderwerpen en negatieve berichtgeving kunnen omgaan. Ze krijgen inzicht in het belang van transparantie, consistentie en het behouden van vertrouwen in tijden van crisis.

Wat zijn de voordelen van een mediatraining?

Mediatraining biedt deelnemers inzicht in hoe ze het beste kunnen profiteren van elke kans om in de media te komen. Ze leren hoe ze hun boodschap aanpassen aan verschillende mediakanalen, hoe ze kunnen opvallen in een verzadigde mediawereld en hoe ze correct omgaan met journalisten. Dit stelt hen in staat om je merk, organisatie of initiatief effectief te promoten en je doelgroep te bereiken.

Al met al kan een goede mediatraining deelnemers helpen om effectiever en zelfverzekerder te communiceren met de media, hun boodschap op de juiste manier over te brengen en positieve mediarelaties op te bouwen. Deze vaardigheden zijn van onschatbare waarde in een tijdperk waarin media-aandacht een belangrijke rol speelt in het succes en de reputatie van individuen en organisaties.

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over mediatraining

Mediatraining is een opleiding waarmee je als organisatie je werknemers voorbereidt op interactie met de pers in het kader van je public relations of in het geval van een crisis. Het doel van deze training? Leren hoe je een heldere boodschap overbrengt aan het juiste publiek en via het juiste kanaal, om aan te sluiten bij de communicatiestrategie van je organisatie en de reputatie van je organisatie te helpen verbeteren. 

Het antwoord is simpel: iedereen die de kans loopt om met de media te moeten praten. Een CEO zou altijd in staat moeten zijn om een heldere en duidelijk geformuleerde boodschap over te brengen, dat spreekt voor zich. Als CEO vertegenwoordig je immers je bedrijf en je personeel, en moet je een positief beeld van je activiteiten kunnen uitdragen. Maar ook elk lid van het managementteam, de verantwoordelijke voor de communicatie en uiteraard ook de woordvoerder zouden inzicht moeten hebben in de werking van de media, en de juiste verwachtingen moeten hebben tijdens een contact met de media.  

Een goede reputatie is vandaag de dag essentieel voor de gezondheid van je organisatie, en de media spelen daarbij een bepalende rol. Je moet dus absoluut zorgen dat je alle troeven in handen houdt om aan de verwachtingen van de media te voldoen en te voorkomen dat het publieke imago van je organisatie wordt aangetast. Hoeveel CEOs hebben niet verkrampt door stresscijfers uit hun duim gezogen of vertrouwelijke informatie prijsgegeven? Een mediatraining geeft elke deelnemer de nodige vaardigheden en het vertrouwen om het hoofd koel te houden, lastige vragen te beantwoorden en een betere non-verbale communicatie te hanteren. 

Wij organiseren regelmatig mediatrainingen bij Outsource, bijvoorbeeld om onze klanten voor te bereiden op een specifieke aankondiging, in het kader van een crisis of om op mogelijke gebeurtenissen te anticiperen. De training wordt meestal in groep gegeven en bestaat uit drie delen: 

1. Overzicht van het medialandschap 

We presenteren je de nieuwste trends, de grote mediagroepen, de gespecialiseerde media, de nieuwe spelers, de rol van de sociale netwerken, enzovoort. 

2. Het beroep van journalist 

Je leert over de verwachtingen van journalisten, het verschil tussen een gespecialiseerde journalist en een journalist die verbonden is aan de algemene pers, en ook het verschil tussen een journalist en een influencer. 

3. Hoe breng ik een boodschap over? 

We doen simulaties voor diverse vormen van interviews (televisie, telefonisch of online), bereiden je voor op netelige vragen en leren hoe je strikvragen vermijdt. Alles wordt gefilmd en vervolgens besproken tijdens een collectieve feedbacksessie. Het is de bedoeling dat je leert om je op je gemak te voelen in echte omstandigheden, en dat je inziet welke fouten je in de toekomst moet zien te vermijden.

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant – voor een mediatraining of een van onze andere diensten – sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen. 

Talk to Gert
Boek nu je mediatraining.