Reputatieanalyse

Krijg inzicht in je reputatie
Reputatieanalyse

● Hoe wordt je organisatie waargenomen door je verschillende stakeholders? 

 

Sluit jouw reputatie aan bij jouw waarden?

 

Welke veranderingen of gebeurtenissen hebben je reputatie beïnvloed?

Wat is een reputatieanalyse?

Of het nu gaat om thought leadership of CEO-positioning, een organisatie investeert tijd en middelen om haar reputatie te versterken. Onze reputatiestudies evalueren het verschil tussen hoe je organisatie gezien wil worden en hoe deze werkelijk wordt waargenomen. Ons team van experts onderzoekt hoe de waarden van je organisatie resoneren bij je belangrijkste doelgroepen: in hoeverre krijgen deze waarden aandacht en kijken je stakeholders er met dezelfde blik naar als jij? Deze analyse vormt de basis van effectief reputatiemanagement, waarmee je de reputatie van je organisatie kan sturen en versterken.

Wie beïnvloedt je reputatie?

Een sterke en goede reputatie is onmisbaar voor elke organisatie. Corporate communicatie richt zich op het opbouwen en onderhouden van een positieve reputatie. Die wordt beïnvloed en gevormd door verschillende stakeholders, van klanten en medewerkers tot investeerders, media en concurrenten. Dankzij onze stakeholderanalyse krijg je een helder overzicht van wie je stakeholders zijn en de actuele reputatie van je organisatie, gezien door de ogen van die stakeholders. Door deze percepties te analyseren en op te nemen in je reputatiemanagement kun je doelgerichte acties ondernemen om je reputatie te versterken.

Hoe ontdek je de kansen en risico’s voor je reputatie?

Onze trendrapporten en concurrentieanalyses analyseren zorgvuldig de sectorale trends en de activiteiten van je concurrenten. Een vergelijkende analyse tussen jouw reputatie en die van je concurrenten helpt je ook om zowel kansen voor marktuitbreiding en productdiversificatie te identificeren als potentiële bedreigingen – door veranderende regelgeving, verschuivingen in consumentengedrag of de intrede van nieuwe marktspelers – te herkennen. Deze waardevolle inzichten stellen je organisatie in staat om proactief te handelen en veranderingen een stap voor te zijn.

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over reputatieanalyse

Het imago van je organisatie is hoe zij graag wil gezien worden door het publiek. Haar reputatie is het feitelijke beeld dat stakeholders van je organisatie hebben. In een ideaal scenario komen deze twee beelden overeen. Een reputatiestudie is een waardevol instrument om te evalueren in hoeverre je imago en reputatie overeenstemmen en om eventuele verschillen te identificeren en aan te pakken.

Een reputatieanalyse biedt een helder inzicht in hoe diverse stakeholders je organisatie zien en vergelijkt deze percepties met hoe je organisatie zichzelf ziet. Ze onderzoekt ook welke aspecten van corporate communicatie er effectief voor zorgen dat je verschillende stakeholders betrokken blijven bij je organisatie. Daarnaast identificeert de analyse factoren, ontwikkelingen en gebeurtenissen die de publieke perceptie beïnvloeden. Dankzij een reputatiestudie kan je ook de positie van je organisatie vergelijken met die van concurrenten en krijg je inzichten in sectorale trends, bedreigingen en kansen. Door al deze elementen te combineren in je reputatiemanagement ben je in staat om proactief te handelen in plaats van reactief.

Je kan verschillende reputatiestudies laten uitvoeren om je strategieën te verfijnen. Stakeholderanalyses bieden inzicht in hoe je stakeholders, zoals klanten, medewerkers en media, jouw organisatie zien, wat cruciaal is voor effectief reputatiemanagement. Profileringsanalyses evalueren in hoeverre de daadwerkelijke perceptie van je organisatie overeenstemt met je gewenste perceptie. Daarnaast helpen trendrapporten en concurrentieanalyses om marktkansen en risico’s te identificeren, wat organisaties in staat stelt proactief te handelen in een dynamische omgeving.

De belangrijkste factoren die de reputatie van een organisatie kunnen beïnvloeden zijn onder meer:

● De kwaliteit van haar producten of diensten
● Haar normen en waarden
● Haar interacties met stakeholders
● Haar vermogen om te reageren op crisissituaties en veranderende marktomstandigheden

Door een reputatiestudie uit te voeren, kunnen organisaties een diepgaand inzicht verkrijgen in deze factoren en welke impact ze hebben op hun reputatie.

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om een reputatieanalyse of een van onze andere diensten, sluiten we een contract af. Op verzoek kunnen we ook een NDA (non-disclosure agreement) opnemen in het contract.

 

Talk to Audrey
Krijg inzicht in je reputatie.