Methodiek

Wil je communiceren 
met impact?

Ga dan voor een doelgerichte, data-driven en procesmatige aanpak

Het stellen van doelen, gebruikmaken van gegevens en analyses, en het volgen van gestructureerde processen helpt bij het bereiken van doelen, begrijpen van de doelgroep, optimaliseren van de werkprocessen, behouden van consistente boodschappen en behalen van meetbare resultaten. Het is cruciaal voor effectieve, efficiënte en consistente communicatie.

Methodiek Methodiek Methodiek Methodiek

Onze manier van werken is het resultaat van 30 jaar ervaring in:

  • Corporate communicatie
  • PR en mediarelaties
  • Crisiscommunicatie
  • Thought leadership
  • Reputatiemanagement

Die aanpak heeft zijn merites. We wijken er liever niet te veel van af. En geloof ons: als je hecht aan de impact van ons werk, jij eigenlijk ook niet.

Wat er dan zo bijzonder is aan onze methodologie? Geen idee. Voor ons is het nogal vanzelfsprekend om te werken met kennis van zaken:

Maar we zijn allemaal mensen. En soms is het erg verleidelijk om te freewheelen of om zonder veel nadenken de nieuwste hype achterna te hollen. En gaan we niet allemaal wel eens iets te makkelijk uit van veronderstellingen? Enfin, in onze ervaring kan het wel werken, maar veel vaker doet het dat niet. Dan gaan wij liever voor een bewezen aanpak.

Stap 1

Van intakegesprek en stakeholderanalyse tot communicatiestrategie

Bij aanvang nemen we graag de tijd om elkaar goed te leren kennen en richting te geven aan onze samenwerking. We zetten intakegesprekken op met jou en enkele collega’s op sleutelposities. We hebben het onder meer over:

  • Missie
  • Ambities
  • Toekomstvisie
  • Medewerkers, klanten, partners en concurrenten
  • Verdienmodel
  • Commerciële strategie
  • Uitdagingen
  • Verwachtingen van communicatie

En we praten aansluitend met klanten en partners, zodat we ook een beeld van buitenaf krijgen. Tegelijkertijd duiken we diep in de data. Denk onder meer aan:

  • Website- en digital marketingstatistieken
  • Stakeholderanalyses
  • Media-analyses
  • Sentimentanalyses

Aangevuld met enkele gesprekken met thought leaders en met de media die je organisatie of sector van nabij volgen, levert het ons het nodige inzicht in de reputatie, de stakeholders en de actuele staat van communicatie van je organisatie.

Al die informatie geeft mee vorm aan een Strategisch Communicatie Frame: een beknopte gap-analyse met duidelijke en meetbare objectieven (denk OKR én KPI) en de nodige accountability voor communicatie, gebaseerd op het werk van de Nederlandse professor emeritus Betteke Van Ruler.

Meer weten over het Strategisch Communicatie Frame
Stap 2

Van communicatiestrategie naar communicatieplan met het PESO-model

In deze fase steken we de koppen opnieuw bij elkaar om het communicatieplan concreet vorm te geven. Om tot een geïntegreerd plan te komen moeten we nog heldere antwoorden geven aan een aantal fundamentele vragen:

  • Hoe onderscheidt jouw organisatie zich van de concurrentie?
  • Waar hechten je stakeholders belang aan? En betekent dat in termen van kernboodschappen?
  • Hoe kan je hen het beste benaderen? Welke communicatiekanalen zetten we in?
  • Welke vorm (tone-of-voice, design) moet de communicatie aannemen?
  • Experten, directieleden, medewerkers, … wie voert het woord? Wie zijn de gezichten van je organisatie?
  • Welke communicatieve milestones (bijv. financiële resultaten, investeringen, nieuwe diensten of producten) zitten er in de pipeline?

Vervolgens geven we concreet vorm aan een geïntegreerde communicatiemix. Aan de hand van het PESO-model combineren we verschillende communicatiekanalen tot een geheel dat meer is dan de som der delen. Je organisatie bouwt straks aan bereik met een doordachte combinatie van:

  • Paid media (betaald bereik via verschillende vormen van advertising)
  • Earned media (organisch bereik via PR en mediarelaties)
  • Shared media (organisch bereik via sociale media zoals LinkedIn)
  • Owned media (organisch bereik via de eigen kanalen zoals de website, een nieuwsbrief of een speech van je CEO)

Je krijgt ook mock-ups zodat je een goed beeld krijgt van hoe de verschillende communicatiedragers er gaan uitzien. En uiteraard budgetteren we de nodige inspanningen om je ambities waar te maken.

Meer weten over het PESO-model
Stap 3

Van communicatieplan naar data-driven communicatiecampagnes

Je hebt alle voorbereiding gehad. Je beschikt over een duidelijke opdracht voor communicatie, je hebt een heldere kijk op de stand van zaken én een communicatieplan en -budget. Je krijgt nu een ervaren projectmanager toegewezen. Die wordt jouw sparringpartner en:

  • Is het eerste aanspreekpunt voor jou en je collega’s
  • Monitort je stakeholders via social media en de relevante media
  • Is permanent op zoek naar onderzoeksdata, trends en opportuniteiten
  • Ontwikkelt ideeën en campagnes om je organisatie te profileren
  • Stuurt het contentcreatietraject en onze experten aan (copywriters, grafici, PR-specialisten, LinkedIn-experten)
  • Zet alle bestaande communicatiedragers op punt (website, presentaties, social media, nieuwsbrieven, …) en ontwikkelt nieuwe dragers waar nodig

Nu rollen de eerste blogs, artikels, video’s, persberichten, podcasts, animaties, infografieken, enzovoort van de band en verschijnen de eerste berichten in de media, op social media en je eigen kanalen. Helemaal in lijn met het PESO-model.

Zoals je het mag verwachten van onze data-driven aanpak, volg je projectmanager nauwgezet de impact en het effect van die communicatieactiviteiten op. Die stuurt bij waar nodig en rapporteert regelmatig over de voortgang van de verschillende projecten in uitvoering.

Meer weten over data-driven communicatie
Talk to Gert
Benieuwd naar onze data-driven aanpak?