Reputatiemanagement

Vergroot je invloed dankzij een goede reputatie
Reputatiemanagement

Wie heeft impact op jouw reputatie?

Is jouw mediamonitoring perfect afgestemd?

Hoe ga jij je volgende crisis aanpakken?

Wie beïnvloedt vandaag jouw reputatie? 

Een organisatie bestaat maar bij gratie van haar reputatie. Hoogstwaarschijnlijk is de overgrote meerderheid van je klanten eerst informatie gaan inwinnen voordat ze bij jou kwamen aankloppen. Een goed imago dat aansluit bij jouw specifieke waarden helpt je organisatie immers om stap voor stap een sterke band te creëren met je (toekomstige) klanten, met de media, maar ook met je peers en je (toekomstige) werknemers. Een zeer uitgebreide realiteit, die je onmogelijk helemaal kunt controleren. 

Hoe wordt je reputatie opgebouwd? 

Je hebt nooit alle aspecten van je reputatie in de hand, maar je kunt wel meewerken aan de consolideren ervan (dat is zelfs warm aanbevolen!). De meeste bedrijven hebben bijzonder innovatieve producten en zijn oprecht bekommerd om hun maatschappelijke rol, maar weten niet hoe ze die kunnen benutten. Een reputatie opbouwen is niet alleen leren hoe je moet reageren in tijden van tegenslag of crisis. Je moet je reputatie gaandeweg ook ‘voeden’ met positieve verhalen.  

Is jouw reputatie in gevaar? 

Een reputatie wordt dus op twee fronten opgebouwd: een proactief communicatieplan om je reputatie te voeden, en een degelijke reactiestrategie voor als je reputatie in gevaar zou komen. Het ene gaat niet zonder het andere. Er zijn diverse tools die je helpen om je voor te bereiden op elke mogelijke uitdaging – denk aan reputatieanalyse, mediamonitoring, een crisiscommunicatieplan, opleidingen of mediatraining, enzovoort. Is er daadwerkelijk een crisis? Zorg dan dat je zo authentiek mogelijk communiceert en een heldere leidraad hanteert voor heel de organisatie. Zo zul je stukje bij beetje het vertrouwen weten te herstellen bij je publiek of stakeholders.  

Wat is jouw strategie voor het managen van je reputatie? 

Het belangrijkste in reputatiemanagement is ervoor zorgen dat je altijd coherent, authentiek en consistent blijft in je communicatie. Die drie eigenschappen komen vanzelf samen als je waarden duidelijk gedefinieerd en bekend zijn in heel de organisatie. Om je reputatie te versterken kun je bijvoorbeeld jezelf profileren als expert in je vakgebied dankzij Thought Leadership of CEO-positioning, jezelf maatschappelijk engageren volgens de waarden die jij verdedigt, of simpelweg op gestructureerde manier communiceren over wat jouw organisatie (goed) doet.  

Lukt het jou om je reputatie te meten? 

Kun je iets wat ontastbaar en vrij oncontroleerbaar is, wel meten? Absoluut! Onze media-analisten zijn opgeleid om te achterhalen wat de media en je publiek over jou zeggen, welke berichten de stakeholders van jouw organisatie openbaar delen, of hoe het gesteld is met de markt en je concurrenten. Reputatiemonitoring geeft niet alleen een representatief beeld van de situatie, maar helpt organisaties bovendien om tijdig te (re)ageren bij een probleem. 

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over reputatiemanagement

Een reputatie is de manier waarop directe of indirecte belanghebbenden van een organisatie die organisatie percipiëren. Ze bestaat uit feiten, meningen en collectieve overtuigingen. Een reputatie kan betrekking hebben op de waarden en filosofie van de organisatie, maar ook op haar diensten, producten en werknemers. Een reputatie wordt opgebouwd op basis van de acties en de communicatie van het bedrijf, maar ook op basis van wat de pers, klanten, concurrenten en werknemers over het bedrijf zeggen.  

Dat is de reputatie van een organisatie op het internet ongetwijfeld de grootste uitdaging als je kijkt naar het grote aantal platformen. Voor je e-reputatie zijn performante tools voor reputatiemonitoring onmisbaar, naast de juiste Community Management-activiteiten. Een toegegeven fout wordt (meestal) half vergeven en kan voorkomen dat een probleem omslaat in een algemene crisis.  

Met diverse tools kan een organisatie haar reputatie optimaliseren: 

  • Een sterke identiteit (via een grafisch en redactioneel charter) 
  • Een proactief communicatieplan  
  • Reputatiemonitoring en marktanalyses 
  • Een strategie voor crisiscommunicatie 

Vergeet ook niet hoe belangrijk het is om integer en authentiek te zijn, en tegelijkertijd goed voor je werknemers te zorgen. Door hun inzet en identiteit naar waarde te schatten en een meer globale visie van je organisatie met hen te delen, geef je hun de mogelijkheid om zich volgens jouw waarden te gedragen en een gemeenschappelijk doel te delen met hun collega’s. 

Een goede reputatie geeft je organisatie autoriteit en een imago van betrouwbaarheid binnen de sector. Dat helpt niet alleen om de resultaten te verbeteren en je klanten aan je te binden, maar versterkt ook je strategie voor employer branding door je medewerkers trots en gemotiveerd te maken. 

Of het nu is via public relations <LINK : PR>, crisiscommunicatie, thought leadership of media-analyse, het verbeteren en beschermen van jouw reputatie staat centraal in de activiteiten bij Outsource. Wij passen ons graag aan de behoeften van jouw organisatie aan om je te helpen bij het managen van je reputatie: 

  • mediamonitoring 
  • markt- en concurrentieanalyse 
  • sentimentanalyse 
  • advies en training in crisiscommunicatie 
  • proactieve communicatiestrategie 
  • contentcreatie 
  • persrelaties 
  • medewerkerstevredenheidsonderzoek 
  • enzovoort 

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om reputatiemanagement of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen. 

Talk to Gert
It takes 20 years to build a reputation and 5 minutes to ruin it. Plan nu tijd met Gert.