PR
● Heeft jouw organisatie wel de bekendheid die ze verdient?
● Komt je imago in de media overeen met je verwachtingen?
● Hoe werk jij aan de reputatie van je merk?
Hoe belangrijk zijn public relations binnen jouw organisatie?
Een goede pr onderhouden, dat is bouwen aan een solide merkimago en je geloofwaardigheid vestigen. Public relations helpen om een positieve relatie te onderhouden met je doelpubliek en de mensen te bereiken die het meest geneigd zijn om op jouw boodschap te reageren. Bij Outsource gebruiken we pr om ervoor te zorgen dat de markt interesse krijgt in jouw organisatie en opmerkt wat jouw organisatie zo uniek maakt: haar visie, aanbod, resultaten en medewerkers.
Hoe bouw jij aan je merkimago?
Werken aan je public relations betekent je reputatie proactief managen en op positieve manier interesse wekken. Om dat te bereiken moet je een goede relatie onderhouden met je doelpubliek, de media en de pers, en met andere opinieleiders in jouw branche. Wij helpen je je strategie te verfijnen om daarin te slagen en de kernboodschappen van je bedrijf over te brengen.
Slaag jij erin om de impact van je pr correct te meten?
Net zoals dat gebeurt op andere afdelingen (financiën, hr, marketing) zijn wij ervan overtuigd dat data-analyse een heuse goudmijn is voor public relations, en dan vooral voor het meten van de resultaten. Bij Outsource zijn onze media-analyses altijd gebaseerd op een kwantitatieve en kwalitatieve analyse van je inspanningen. Wil je een compleet overzicht van je reputatie? Wij kunnen de boodschap van de verschillende stakeholders van je organisatie bestuderen en de positionering van je concurrenten onder de loep nemen.
Wie regelt de public relations voor jouw organisatie?
Maar weinig bedrijven kunnen bogen op een interne pr-afdeling. En het juiste bureau vinden is niet evident: je moet niet alleen een goede match hebben, maar ook zeker zijn dat je partner de subtiele nuances van jouw activiteiten en branche weet te vatten.
Houd bij het maken van je keuze de volgende vragen in het achterhoofd:
- Zijn ze voldoende geïnformeerd over je bedrijf?
- Kennen ze jouw branche?
- Wat is hun visie op public relations?
- Wat kunnen zij méér inbrengen dan jij?
- Hoe evalueren ze hun resultaten?
Hoe zien jouw activiteiten rond public relations eruit?
De theorie van public relations mag dan relatief eenvoudig zijn, de praktijk vereist ervaring en een flinke dosis knowhow. Bij Outsource helpen we je met het schrijven en finetunen van je verhalen (interviews, persberichten, persconferenties, cartes blanches enz.). Vervolgens geven we het bereik een boost op basis van het PESO-model.
Veelgestelde vragen over public relations
Bij Outsource definiëren we public relations als het aanknopen van strategische relaties met doelgroepen dankzij een waaier aan tools, met als hoofddoel het verbeteren van de gezondheid en de ontwikkeling van een bedrijf.
Public relations, persrelaties, mediarelaties … Allemaal termen die in se naar hetzelfde verwijzen: relaties aangaan met specifieke groepen en met een duidelijk omlijnd doel. Hoewel de termen steeds vaker als synoniemen worden gebruikt, wijzen wij er graag op dat public relations veel verder gaan dan contacten onderhouden met de pers of de (nieuwe) media. Net daarom werken we trouwens op basis van het PESO-model: we houden rekening met publiciteit (Paid), berichtgeving in de media (Earned), sociale media (Shared) en de eigen communicatiekanalen van een bedrijf (Owned).
Dat je goede public relations nodig hebt om enige bekendheid te verwerven en je reputatie te verbeteren, hoeven we je niet te vertellen. Maar er zijn nog veel meer voordelen:
- Je geloofwaardigheid versterken
- Bekendheid geven aan je merk
- Een relatie opbouwen met je publiek
- Een heldere en samenhangende boodschap uitdragen
- Je marketing- en verkoopcampagnes ondersteunen
Tel dat allemaal bij elkaar op en je activiteiten krijgen een boost op een gezonde en duurzame manier.
Hoewel de AVE-methode (Advertising Value Equivalency) populair is in de wereld van de public relations, vinden wij die techniek volstrekt achterhaald. Voor ons moet pr-meting een combinatie zijn van kwantitatieve en kwalitatieve technieken. Er moet meer gefocust worden op de impact van de resultaten dan op de analyse van de output. Vergeet ook niet dat het meten van public relations geen doel op zich is, maar een onderdeel van het hele pr-proces.
In het kader van een pr-campagne of crisismanagement moeten sommige belangrijke personen van een organisatie weleens het woord voeren in het openbaar. Speciaal voor die sprekers organiseren wij Mediatraining, een opleiding die hen voorbereidt op spreken in het openbaar en de omgang met journalisten. We leren hoe je een boodschap correct overbrengt en ervoor zorgt dat je gehoord én begrepen wordt. Zo kun je de kwaliteit en de impact van je tussenkomst vergroten. Een niet onbelangrijke en zelfs essentiële troef om te anticiperen op netelige vragen en jezelf voor te bereiden op crisiscommunicatie.
Alles hangt af van wat je nodig hebt. Een greep uit ons aanbod:
- Advies: strategie, planning, verspreiding, publiciteit enz.
- Content: interviews, persberichten, achtergrond- en opiniestukken, casestudy’s, whitepapers, blogs, infografieken, video’s, podcasts enz.
- Training: van een coachingsessie voor een specifiek interview tot een complete opleiding, van papieren tot nieuwe media enz.
- Monitoring: follow-up van de actualiteit en sociale media, doorgedreven vergelijkende analyses, reputatieanalyses enz.
Wij proberen altijd een diepgaand inzicht te krijgen in de activiteiten van onze klanten en hun sector, onder meer door monitoring en diverse onderzoeken (en door jou een hele reeks vragen te stellen). Nadat we de kern van je verhaal hebben gevat, helpen we je om het bij de juiste doelgroep te verspreiden via de juiste kanalen.
Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om public relations of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen.