CEO-positioning

Geef je organisatie een gezicht
CEO Positioning

● Is jouw CEO actief op de sociale netwerken?

 

Wat voor relatie heeft je CEO met de pers? 

 

Volgt je CEO een duidelijk gedefinieerde positioneringsstrategie? 

 

Hoe bouw je de reputatie van je bedrijf op? 

De reputatie van een organisatie is een slimme mix van een heleboel aspecten. Denk aan uitstekende pr, een heldere boodschap, een sterke identiteit, proactieve communicatie, sterk crisismanagement … en niet te vergeten een essentieel punt: de positionering van de bedrijfsleider. Meerdere studies aantonen dat de reputatie van de CEO voor bijna de helft bijdraagt aan de goede reputatie van een organisatie 

Is je CEO zich bewust van zijn rol? 

Of je het nu leuk vindt of niet, als CEO ben je tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met je rol en je organisatie. De stakeholders van je organisatie, alsook de maatschappij als geheel verwachten dat een leider zichtbaar is, sterke waarden deelt en een maatschappelijk standpunt inneemt. Uit studies blijkt overigens dat werknemers zich liever inzetten voor een ‘connected leader’ dan dat ze werken voor iemand die niet op de sociale netwerken aanwezig is. Een flinke troef gezien de huidige uitdagingen in de ‘war for talent’. Meer dan ooit is een moderne CEO een voorbeeld van thought leadership die inspireert met authenticiteit, engagement … en zichtbaarheid. 

Hoe ziet jouw positioneringsstrategie er op dit moment uit? 

Het vertrouwen en de betrokkenheid van je personeel boosten, het voortbestaan van je organisatie verzekeren … De CEO speelt hierin een cruciale rol. Vandaag moet je als CEO die verantwoordelijkheid kunnen opnemen, want elke stellingname (of het gebrek daaraan!) is stof voor interpretatie. Wat je als CEO te zeggen hebt, moet dus consistent en authentiek zijn, en passen in een goed uitgekiende positioneringsstrategie 

FAQ FAQ FAQ FAQ

Veelgestelde vragen over CEO-positioning

CEO-positioning is een communicatiestrategie die focust op het imago dat de leider van een organisatie uitstraalt naar zijn interne en externe stakeholders en naar de maatschappij in het algemeen. Zo helpt CEO-positioning de managers om de reputatie en de geloofwaardigheid van hun onderneming (en ook die van zichzelf) te verbeteren dankzij een aanwezigheid in de traditionele en sociale media, en dat volgens een vooraf gedefinieerde strategie. 

Een strategie voor CEO-positioning stimuleert je leidinggevende om op een intelligente en doordachte manier zichtbaar te zijn, en diens rol als ambassadeur van de visie, missie, waarden en strategie van de organisatie op te nemen. Die helderheid en dat engagement geven een sterk signaal aan alle stakeholders van je organisatie. Het heeft een directe invloed op de motivatie van je personeelsleden, en helpt het imago en de reputatie van je bedrijf te versterken. 

CEO-positioning gaat zowel over de interne communicatie van een organisatie (denk aan het toelichten van je strategie en het overbrengen van de bedrijfsvisie aan je medewerkers) als over de externe communicatie. Wel is het essentieel dat je authentiek en consistent blijft bij al die verschillende doelgroepen, en aan iedereen een vergelijkbare boodschap meegeeft. Wanneer je als CEO in het openbaar communiceert, zullen de meeste van je teams maar wat graag horen wat je te vertellen hebt of dat nu uit trots, wantrouwen of nieuwsgierigheid is. Omgekeerd kan alles wat je als bedrijfsleider intern communiceert toch in de openbaarheid komen via de geruchtenmolen of online platforms. 

Wij helpen jou als bedrijfsleider om jezelf op een professionele en overtuigende manier te presenteren, zonder dat je fouten maakt die schadelijk kunnen zijn voor je reputatie of die van je organisatie. Om die positioneringsstrategie ook om te zetten in de praktijk, bieden we je een reeks strategieën en trainingen: 

Voor elke samenwerking met een nieuwe klant – voor CEO-positioning of een van onze andere diensten – sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen. 

Talk to Gert
Je CEO als ambassadeur.