Corporate communicatie
● Is jouw communicatie consistent over alle dragers heen?
● Hoe onderscheid je je van de concurrentie?
● En levert het effectief wat op voor de reputatie van je organisatie?
Wat is corporate communicatie?
Corporate communicatie verwijst naar het strategische proces van het beheren en coördineren van de interne en externe communicatieactiviteiten van een organisatie. Het is het vakgebied dat zich richt op het opbouwen en onderhouden van een positieve reputatie, het bevorderen van begrip en betrokkenheid, en het beheren van de communicatie met alle stakeholders of belanghebbenden, zoals werknemers, klanten, investeerders, media en de bredere samenleving.
Welke tools kan je inzetten bij corporate communicatie?
Corporate communicatie omvat een breed scala aan activiteiten, waaronder het ontwikkelen en implementeren van communicatiestrategieën, het beheren van merkperceptie, het creëren van interne en externe communicatiematerialen, het reageren op mediaverzoeken, het organiseren van evenementen, het beheren van crisiscommunicatie en het bewaken van de consistentie in communicatie over alle communicatiekanalen heen.
Waarom is corporate communicatie belangrijk?
Het uiteindelijke doel van corporate communicatie is het opbouwen van vertrouwen, het versterken van relaties en het bevorderen van een positief imago van de organisatie. Het speelt een cruciale rol bij het beïnvloeden van de perceptie en reputatie van een bedrijf en draagt bij aan het behalen van de strategische doelstellingen van de organisatie.
Veelgestelde vragen over corporate communicatie
Corporate communicatie omvat het geheel van alle communicatieacties die een organisatie onderneemt om haar reputatie bij haar interne en externe belanghebbenden (of stakeholders) te versterken. In tegenstelling tot de zogenaamde ‘marketingcommunicatie’ gaan die acties niet over je producten of diensten, maar zetten ze de identiteit, geschiedenis, missie en waarden van je organisatie in de verf.
Corporate communicatie omvat evenveel domeinen als er gelegenheden zijn om een boodschap over te brengen aan een publiek. Het gaat dus om een brede waaier van uiteenlopende disciplines. Denk aan public relations, reputatiemanagement, sociale netwerken, Thought Leadership en crisiscommunicatie.
Als jouw organisatie een goed uitgekiende en correct geïmplementeerde strategie voor corporate communicatie toepast, levert je dat een sterke reputatie en een sterk merkimago op. Je geeft je organisatie de middelen om je bekendheid op de markt te vestigen, jezelf te onderscheiden van je concurrenten en je diverse stakeholders te inspireren. Bovendien bouw je aan een gezonde basis om een eventuele crisis aan te kunnen.
Het is moeilijk om de resultaten van een corporate-communicatiestrategie te meten. Al helemaal als je bedenkt dat het om een oefening van lange adem gaat, die je niet snel even bolwerkt met een simpele pr-campagne. Bij Outsource geloven we echter in de kracht van data en data-onderzoek. We bieden verschillende analyses aan om je inspanningen over een bepaalde periode te meten. Zo kunnen we je een overzicht van de huidige markt bezorgen en de resultaten van een bepaalde campagne in het bijzonder via een ‘klassieke’ media-analyse. We kunnen ook onderzoeken wat de verschillende stakeholders van je organisatie over jou hebben gedeeld in een bepaalde periode of naar aanleiding van een specifiek evenement. Of we bekijken hoe jouw concurrenten het doen en wat zij mogelijk beter (of slechter) doen dan jij.
De expertise van Outsource draait rond het opbouwen (en beschermen) van je reputatie. Onze adviseurs helpen je graag bij het ontwikkelen of versterken van je strategie voor corporate communicatie met een waaier aan verschillende tools en diensten:
- Het beheer van je reputatie
- Public relations, persrelaties en mediatrainingen
- Een plan voor je corporate communicatie (vooral aan de hand van een ‘Communication Strategy Framework’)
- Een audit en het beheer van je pagina op LinkedIn (of andere sociale netwerken)
- Thought Leadership en CEO-positioning
- Crisiscommunicatie
- Media-analyse
Voor elke samenwerking met een nieuwe klant – voor een strategie voor corporate communicatie of een van onze andere diensten – sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen.