Crisiscommunicatie
● Heb je een crisiscommunicatieplan en is het nog up-to-date?
● Weet je welke communicatiekanalen je in welke situatie en voor welke stakeholders moet inzetten?
● Is er een crisisteam aangeduid en heeft elk teamlid een duidelijke rol en verantwoordelijkheden?
Ben jij klaar voor de volgende crisis?
Ontdek het in minder dan één minuut met deze test.
Heb je dringend hulp nodig bij je crisiscommunicatie?
Wij helpen je doorheen het hele crisistraject. Van direct advies tot operationele uitvoering in alle interne en externe communicatie: persmededelingen, updates op social media, interne communicatie… In het huidige (social) medialandschap, zijn de eerste uren allesbepalend voor de toon van de crisiscommunicatie. Snel handelen op basis van een goede voorbereiding en routine, helpt om meer grip te krijgen op de communicatie en ultiem de reputatie van je organisatie.
Crisiscommunicatie: hoe bereid je je organisatie voor op een crisis?
Anticiperen is de eerste stap in de preventiefase. Wij adviseren je bedrijf bij de voorbereiding op een potentiële crisis. Samen tekenen we een volledig plan uit op maat van je organisatie en rekening houdend met je interne en externe stakeholders. Een efficiënte voorbereiding kan helpen een crisis tijdig af te wenden of een escalatie te vermijden, met minimale impact op je reputatie.
Hoe sterk is je crisiscommunicatieplan?
Je hebt al een crisiscommunicatieplan plan klaar? Uitstekend! Wanneer heb je het voor het laatst geüpdatet? Houd je plan rekening met de laatste social media trends ? Weet iedereen in de organisatie wat van hen verwacht wordt? We analyseren en evalueren je crisiscommunicatieplan en stellen concrete aanbevelingen voor om het te versterken.
Hoe goed communiceren met de media tijdens een crisis?
Eens je kernboodschappen bepaald zijn moet je ze nog optimaal communiceren. In tijden van crisis is dat niet evident. Speciaal voor woordvoerders of bedrijfsleiders hebben we een mediatraining voor crisissituaties ontwikkeld.
Waarom is (social) mediamonitoring zo belangrijk bij een crisis?
Tijdens een crisis is het cruciaal om de vinger aan de pols te houden van wat er over je organisatie wordt gezegd. Hoe goed is je boodschap doorgekomen? Maar vooral: moeten we bijsturen, en hoe? Monitoring van de (sociale) media zal je hierbij helpen. Je krijgt er ook meteen bij wie een belangrijke stem in het debat heeft (van journalisten tot opinieleiders, van klanten tot mondige burgers) en hoe je ze best benadert.
Hoe de reputatie van je organisatie herstellen na een crisis?
Een crisis heeft altijd gevolgen voor de reputatie van een bedrijf. Je communicatie bepaalt of je de uiteindelijke impact verkleint, of net vergroot. Wanneer de crisis voorbij is en de herstelfase start, adviseren we je graag met de nazorg en de opvolging naar alle stakeholders toe.
Vaak gestelde vragen over crisiscommunicatie
Het maakt niet uit in welke sector je actief bent, nagenoeg alle bedrijven krijgen ooit te maken met situaties die hun reputatie potentieel ernstige schade kunnen berokkenen. Het antwoord op de vraag is dan ook een volmondig ‘ja’.
Issues zijn gebeurtenissen die, wanneer ze tijdig worden gedetecteerd, weinig schade berokkenen. Ze zijn vaak goed hanteerbaar en leiden niet noodzakelijk tot een crisis. Als een issue evenwel niet tijdig wordt opgemerkt of vakkundig wordt aangepakt, kan de situatie escaleren. Dan spreken we van een crisis.
Dat hangt uiteraard af van de fase (preventie, crisis, herstel), de intensiteit van de samenwerking en de crisis op zich. Voor crisiscommunicatie werken wij uurtje-factuurtje en – zoals steeds – in alle transparantie.
We hebben al talloze bedrijven en organisaties geholpen in uiteenlopende situaties: we hebben ervaring met onder meer financiële problemen, sociale onvrede, data breaches en cybercrime, mis- en desinformatie, en helaas ook met slachtoffers van werkongevallen, terreur en #metoo.
Er bestaat geen geheim recept om een crisis te beheersen. Maar wij zijn van mening dat je de ideale situatie wel kan benaderen. De voorbereiding is daarbij het halve werk, en al zeker het aanleren van automatismes door te oefenen, oefenen, oefenen.
Voor elke samenwerking met een nieuwe klant, of het nu gaat om crisiscommunicatie of een van onze andere activiteiten, sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek nemen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in op.