De stakeholderanalyse van Outsource helpt klant Recupel hun boodschap te versterken. Lees in deze case hoe we hiermee aan de slag gingen.

Stakeholderanalyse: een stevig dashboard voor Recupel

  • Stakeholderanalyse
Analyse des parties prenantes : un solide dashboard pour Recupel cover

Challenge

Recupel wil de relatie met hun stakeholders en hun communicatie-inspanningen optimaliseren. Daarom heeft de organisatie een uitgebreid beeld van hun stakeholdernetwerk nodig.

Recupel zamelt gebruikte lampen en elektronische toestellen in om ze een nieuw leven te geven. Dankzij de stakeholderanalyse van Outsource kan de organisatie haar communicatie-inspanningen en media-aanwezigheid effectiever maken. Zo kunnen ze hun boodschap om de wereld mooier te maken gericht en efficiënt verspreiden.

Challenge

Met de analyse wil Recupel twee doelen vervullen: de relatie met haar stakeholders versterken en haar communicatie-inspanningen optimaliseren. Daarom wil ze alle betrokken partijen van de organisatie in kaart brengen. Dankzij een stakeholderanalyse weet Recupel wie in de media over hen spreekt en hoe die partijen hun boodschap brengen.

Approach

Om die reden omvat de stakeholderanalyse voor Recupel verschillende aspecten en brengt het haar volledige media-aanwezigheid in kaart.

  1. Welke externe partijen spreken over Recupel in de media? Met andere woorden, wie zijn de belangrijke stakeholders voor de vzw?
  2. Wat zeggen die externe partijen? Is hun boodschap positief, negatief of eerder neutraal?
  3. Welke share of voice heeft Recupel in de media? Wat is de impact van hun persberichten? Hoe komen hun woordvoerders en bestuursleden in de media aan bod?

Outcome

Met de resultaten van haar stakeholderanalyse in handen is Recupel in staat om haar communicatie-inspanningen te evalueren en te verbeteren. Door de resultaten te gebruiken kan de vzw nauwkeurig nagaan welke impact haar boodschappen hebben. Op basis daarvan kan ze dan haar mediastrategie bijsturen om haar reputatie en relatie met stakeholders te versterken.

De stakeholderanalyse versterkt ook de interne betrokkenheid en helpt de medewerkers om een positieve relatie met hun stakeholders op te bouwen.

Talk to Audrey
Weet wat leeft bij je stakeholders.