PESO-model

Het PESO-model

Haal meer uit je communicatieplan met een doordachte communicatiemix

PESO-Model

Het PESO-model is een beproefd concept voor communicatieprofessionals die op zoek zijn naar een eenvoudige manier om de strategische ambities voor communicatie (idealiter gedefinieerd in een Strategisch Communicatie Frame) te hertalen naar een effectief communicatieplan.

Het levert geïntegreerde communicatiecampagnes op die zowel gericht zijn op het bereiken van je doelgroepen en stakeholders als op het verhogen van de naamsbekendheid en reputatie van je organisatie.

Het PESO-model

PESO is een acroniem en staat voor Paid, Earned, Shared en Owned Media. Het model is ontworpen om maximaal te profiteren van de synergie tussen die verschillende vormen van media.

PESO-model PESO-model PESO-model PESO-model
  • .01 Paid Media

    Met Paid Media verwijzen we naar betaald bereik. Advertising dus. In alle vormen en maten. Het zorgt voor een snelle en directe impact en je houdt de volledige controle over de boodschap, vorm en timing. Al moet je er doorgaans wel flink voor in de buidel tasten.

    Pro tip

    Informeer je vooraf grondig over het effectieve bereik van de aanbieder. Een media-analyse is een prima startpunt voor een mediaplan.

  • .02 Earned Media

    Bij Earned Media draait het om free publicity. Al is dat zelden free. PR-experten troosten zich heel wat moeite om je organisatie op een positieve manier onder de aandacht van journalisten te krijgen en te houden. Wat je hier wint aan geloofwaardigheid (dankzij het stamp-of-approval-effect), betaal je in een beperktere controle over de vorm, inhoud en timing van de communicatie.

    Pro tip

    Wil je meer controle over wat er finaal wordt gepubliceerd? Volg een mediatraining.

  • .03 Shared Media

    Content die door je doelgroepen en stakeholders wordt gedeeld op social media zoals LinkedIn of via reviews op gespecialiseerde platformen, noemen we Shared Media. Positieve aandacht en feedback levert je heel wat social proof op. Maar onthoud dat negatieve stories doorgaans sneller viraal gaan.

    Pro tip

    Wil je weten hoe je content maakt die je stakeholders en brand ambassadors aanspreekt? Een stakeholderanalyse brengt raad.

  • .04 Owned Media

    Alle communicatieactiviteiten op de kanalen die je organisatie zelf in beheer heeft – zoals websites, blogs, nieuwsbrieven en de eigen social media-accounts – noemen we Owned Media. Net zoals bij Paid Media heb je hier grotendeels controle over de boodschap, vorm en timing, maar het is natuurlijk een pak minder evident om bereik op te bouwen voor die content.

    Pro tip

    Een concurrentieanalyse brengt de communicatie van je concurrenten in kaart en zorgt ervoor dat je content wél gevonden, gelezen en bekeken wordt.

Elk van die mediavormen op zich heeft waarde. Maar samen vormen ze een krachtig en compleet communicatieplan. Niet zelden krijg je de meeste impact waar de verschillende media in het model overlappen. Door de verschillende media op de juiste manier te combineren en integreren, kan je de synergie tussen deze media benutten en een consistente en overtuigende communicatiecampagne realiseren.

PESO-model PESO-model PESO-model PESO-model

Wat zijn de voordelen van het PESO-model?

Werken met het PESO-model biedt je organisatie tal van voordelen. Zoveel is duidelijk. We vatten ze nog even samen in 5 key take-aways die je ongetwijfeld toelaten je collega’s of het management te overtuigen om het voortaan anders aan te pakken:

  • .01 Meer bereik

    Door verschillende media te combineren, presenteer je je boodschap aan een groter publiek.

  • .02 Meer impact

    Door je boodschap consistent en overtuigend te (laten) brengen, neemt de impact toe.

  • .03 Meer engagement

    Het gebruik van verschillende media biedt de mogelijkheid om je stakeholders op verschillende manieren te bereiken en te engageren, waardoor de betrokkenheid toeneemt.

  • .04 Meer structuur

    Een heldere structuur voor het integreren van diverse media in een communicatiecampagne levert gerichtere en efficiëntere campagnes op.

  • .05 Meer samenwerking

    Het PESO-model zorgt voor een betere samenwerking tussen verschillende afdelingen, zoals PR, marketing en sales, waardoor de communicatie effectiever en slagvaardiger wordt.

Hoe werkt het PESO-model?

Bij Outsource werken we al vele jaren met het PESO-model om onze klanten te helpen succesvolle communicatiecampagnes op te zetten. Het is de logische eerste stap na de strategische denkoefening (zie Strategisch Communicatie Frame) en voor we de creatieve productiefase aanvatten. Onze PESO-aanpak bestaat uit vier stappen:

  • .01 Analyse

    We gaan op zoek naar het raakvlak tussen de communicatieve doelstellingen van jouw organisatie en de behoeften van je stakeholders. Dat helpt ons om te bepalen welke media het meest geschikt zijn om te gebruiken en welke boodschappen prioriteit verdienen.

  • .02 Campagne-ontwikkeling

    We weten welke media we gaan inzetten en hoe we deze het beste kunnen gebruiken om je te helpen bij het bereiken van je doelstellingen. Nu is het zaak om een of meerdere wervende communicatiecampagnes te bedenken.

  • .03 Uitvoering

    Vervolgens gaan de campagnes in productie. We maken de nodige content voor elk relevant kanaal en gaan op een geïntegreerde en goed doordachte manier over tot de uitrol van de communicatiecampagne. Hier leggen we de PESO-puzzel.

  • .04 Evaluatie

    Na afloop van elke campagnefase evalueren we de effectiviteit van het PESO-model. Hierbij kijken we naar de resultaten die we hebben behaald en bepalen we of er verbeteringen nodig zijn. Vervolgens sturen we bij.

Voor ons is het PESO-model zonder meer een beproefde methode om succesvolle en eigentijdse communicatiecampagnes te bouwen.

Wil je aan de slag met het PESO-model in jouw organisatie? Of maak je er al gebruik van, maar wil je graag sparren met een van onze PESO-experten? Dat kan! We komen graag bij je langs. Om even gedachten te wisselen, of voor een inspirerende brainstorm met je team.

Talk to Astrid
Haal meer uit je communicatie met PESO.