Concurrentieanalyse
● Welke plaats nemen jouw concurrenten in de media in?
● Hoe gebruiken ze de sociale netwerken?
● Lijkt hun strategie meer op te leveren dan de jouwe?
Waar staat jouw organisatie in de markt?
Wanneer een organisatie een communicatiestrategie invoert, heeft ze vaak de neiging om al te strak te focussen op de eigen ‘resultaten’. Hoeveel persknipsels zijn er voortgevloeid uit onze perscampagne? Hebben onze stakeholders onze boodschap wel ontvangen? Hebben ze nieuwe volgers op de sociale netwerken? Dergelijke vragen zijn perfect normaal, maar uiteindelijk zeggen ze maar weinig over het echte effect van je inspanningen en over hoe het gesteld is met je reputatie.
Hoe doen je concurrenten het?
Wie markt zegt, zegt … concurrenten. Het komt maar zelden voor dat een organisatie volledig geïsoleerd staat in haar activiteitensector. De verschillende bedrijven die in jouw branche actief zijn, zijn uitstekende stimulansen voor je creativiteit, je productiviteit en de kwaliteit van je producten en diensten. Bovendien zitten de concurrenten van je bedrijf barstensvol gegevens die – op voorwaarde dat je ze op de juiste manier verzamelt en gebruikt – waardevolle informatie kunnen opleveren over de markt en de te volgen strategieën.
Leveren jouw inspanningen het verwachte resultaat op?
Het is niet de bedoeling om het doen en laten van je concurrenten simpelweg te kopiëren. Het is meer een kwestie van je te laten inspireren door wat zij ‘goed’ doen en te leren uit wat zij ‘slecht’ doen in de media en op de sociale netwerken. Fan van de Barcelona Principles? Dan begrijp je perfect dat je altijd kunt uitgaan van een mix van kwantitatieve en kwalitatieve metingen om de productie van je concurrenten te analyseren, want hun doel of oorspronkelijke strategie ken je niet. Daaruit haal je dan concrete informatie die je zal helpen om je public relations te verbeteren, het gebruik van je sociale netwerken te finetunen of je crisiscommunicatie te verzorgen.
Veelgestelde vragen over concurrentieanalyse
Met een concurrentie(media)analyse analyseer je de productie of de reputatie van een of meer van je concurrenten op de sociale netwerken of in de media. Meestal vergelijk je de resultaten van je concurrenten met die van een analyse van de reputatie of productie van je eigen organisatie.
De Share of Voice (letterlijk: aandeel van stem) is een meting van het marktaandeel van een onderneming en haar concurrenten. Met SOV krijg je een idee van de zichtbaarheid van je organisatie en jouw positionering ten opzichte van de andere bedrijven die actief zijn in dezelfde markt. De studie van het marktaandeel is restrictiever dan een concurrentieanalyse, want ze beperkt zich tot een kwantitatieve analyse van de gegevens (inventarisatie van het aantal persknipsels). Een concurrentieanalyse gaat verder en maakt ook een kwalitatieve analyse van de verzamelde gegevens (het gevoel dat bij de journalist leeft).
Als jouw organisatie op de hoogte blijft van de acties en de resultaten van je concurrenten, profiteer je van een lengte voorsprong om je strategieën bij te schaven, je bekendheid te vestigen en de continuïteit van je organisatie te verzekeren. Je leert niet alleen de sterke en zwakke punten van je concurrenten (en de markt) kennen, maar geeft jezelf ook de middelen in handen om je eigen acties in vraag te stellen, in het licht van de gegevens die je hebt weten te vergaren. Vergelijken, informatie en inspiratie opdoen, evalueren … Deze allesomvattende oefening biedt een waaier aan mogelijkheden om de positionering van je organisatie te verbeteren.
Een concurrentieanalyse wordt meestal gecombineerd met een media-analyse die informatie levert over jouw activiteiten of die van je stakeholders. Bij Outsource brengen we eerst je doelen en je concurrenten duidelijk in kaart. Vervolgens bepalen we welke periode, campagne of onderwerpen je wilt analyseren. We werken met een clipping service (knipseldienst) om alle gegevens te verzamelen die relevant zijn voor jouw organisatie. Tot slot leveren we je een informatief rapport dat op een kwantitatieve en kwalitatieve manier analyseert wat er in de pers of op de sociale netwerken over jouw concurrenten te vinden is.
Voor elke samenwerking met een nieuwe klant – voor een concurrentieanalyse of een van onze andere diensten – sluiten we een contract af. Op eenvoudig verzoek kunnen we daar ook een NDA (non-disclosure agreement) in opnemen.