Outsource voert regelmatig een concurrentieanalyse uit voor klant UZ Gent. Lees in deze case hoe we hiermee aan de slag gingen.

Concurrentieanalyse helpt UZ Gent met mediastrategie

  • Concurrentieanalyse
Concurrentieanalyse helpt UZ Gent met mediastrategie cover

Challenge

Via deze concurrentieanalyse wil UZ Gent een beeld krijgen van zichzelf en drie andere ziekenhuizen in de media. Om dat overzicht zo volledig mogelijk te maken, moesten we met heel wat zaken rekening houden, zoals hoe vaak komen de ziekenhuizen in de media, welke positieve en negatieve aspecten worden vermeld, etc.

Het Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) biedt een breed scala aan diensten aan, van basis- en hooggespecialiseerde zorgverlening, tot onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Het ziekenhuis wil dankzij een concurrentieanalyse hun mediastrategie optimaliseren, hun merk versterken en hun positie verbeteren tegenover andere universitaire ziekenhuizen.

Approach

De concurrentieanalyse bestaat uit drie verschillende stappen:

  1. De onderzoeksvragen bepalen
    Die vragen omvatten kwantitatieve en kwalitatieve aspecten: het aantal vermeldingen van een ziekenhuis, de onderliggende thema’s in de berichtgeving (zoals bepaalde expertisedomeinen) of wat stakeholders over de ziekenhuizen zeggen.
  2. De scope afbakenen
    De concurrentieanalyse spitste zich toe op de belangrijkste online en audiovisuele media in België.
  3. Het analysewerk opstarten
    Uit de verzamelde data werd een overzicht opgesteld met enkele cijfers. Daarnaast werden ook conclusies getrokken, bijvoorbeeld over het sentiment in de media of de bredere context en thema’s van artikels.

Outcome

Onze concurrentieanalyse stelt de communicatiedienst van het UZ Gent in staat om hun mediastrategie bij te stellen. Dankzij inzichten in de strategieën van andere ziekenhuizen, nieuwe trends en begrip van hoe de media de sector verslaan, kan het UZ Gent sterke en eventueel zwakke punten in hun eigen communicatie identificeren. Het ziekenhuis kan dan met deze punten aan de slag gaan om hun zichtbaarheid in de media te verbeteren en hun merk te optimaliseren met het oog op de ziekenhuissector.

Talk to Audrey
Versterk je reputatie met een concurrentieanalyse.