Meer halen uit je contacten met de media? Zet in op mediatraining!

Mediatraining: sta de pers met vertrouwen te woord zoals Capgemini

  • Mediatraining
Mediatraining: sta de pers met vertrouwen te woord zoals Capgemini cover

Challenge

Voor veel bedrijven loopt het contact met de media niet optimaal. Ze komen nauwelijks aan bod, en wanneer dat toch gebeurt zijn ze amper of niet tevreden met het resultaat. 'Zo heb ik dat niet gezegd.' Of nog: 'Dat is maar een deel van het verhaal.'

Ze zijn al vaak doodverklaard, maar de traditionele media spelen nog steeds een cruciale rol in het vormgeven van de publieke opinie over allerlei thema’s, mensen en organisaties. Ze leveren een mooi bereik voor de communicatie van je bedrijf en, als je het goed aanpakt, gaat dat zelfs gepaard met een stevige reputatieboost. Het stamp of approval-effect heet dat. Bij Capgemini beseffen ze dat heel goed. Het bedrijf is voortdurend in gesprek met de media en laat daarbij niets aan het toeval over. Iedereen die al eens in gesprek gaat met een journalist krijgt een stevige dosis mediatraining toegediend.

Voor veel bedrijven loopt het contact met de media niet optimaal. Ze komen nauwelijks aan bod, en wanneer dat toch gebeurt zijn ze amper of niet tevreden met het resultaat. ‘Zo heb ik dat niet gezegd.’ Of nog: ‘Dat is maar een deel van het verhaal.’

In onze ervaring is het niet per se de schuld van de journalist. Die doet ook maar zijn werk. Het schoentje knelt veeleer aan de kant van het bedrijf, waar mensen onvoorbereid, nerveus en met weinig inzicht in het functioneren van de media als woordvoerder naar voren worden geschoven.

Bij Capgemini is dat ondenkbaar. Samen met Kris Poté, de officiële woordvoerder van deze specialist in digitale transformatie, organiseren we regelmatig mediatrainingen om de expert-medewerkers van het bedrijf, vaak IT- en ingenieursprofielen, de knepen van het mediavak bij te brengen. De inzet: meer uitgebreide, positieve en kwalitatieve mediaberichtgeving.

Approach

Elke mediatraining bij Capgemini stelt een aantal doelen voorop: we willen onze aspirant-woordvoerders helpen om de media met vertrouwen te woord te staan, waarbij ze voortaan een heldere boodschap weten te formuleren die bovendien helemaal in lijn is met de PR-ambities van het bedrijf.

Het is een intensieve training die een volledige dag in beslag neemt en van de eerste tot de laatste minuut alle aandacht vraagt van de deelnemers.

We hebben het onder meer over:

  • Hoe werken de media?
  • Wat is de taak van de woordvoerder?
  • Hoe ga je het gesprek aan met een journalist?
  • En hoe hou je de controle over dat gesprek?
  • Wat als… je onverwacht een camera en microfoon onder je neus geduwd krijgt?

En tegelijkertijd gaan we oefenen, oefenen, en… oefenen. Aan de hand van realistische scenario’s en met de hulp van een professionele journalist en cameraman, krijgen onze ‘subject matter experts’ meteen de mogelijkheid om hun nieuw verworven kennis om te zetten in vaardigheden.

Outcome

Weinig trainingen zijn zo intensief als een mediatraining. Maar je ziet mensen wel groeien met elke nieuwe oefening. Een mediatraining is bovendien een uitstekende manier om het inzicht van je collega’s in de PR-activiteiten van je bedrijf te vergroten en hen uit te nodigen om er in de toekomst actief en met vertrouwen mee de schouders onder te zetten. Afgaande op de positieve feedback en vooral de evolutie van de berichtgeving in de media over de jaren heen, zijn we daar bij Capgemini met vlag en wimpel in geslaagd.

Talk to Gert
Boek nu je mediatraining.