Visit Bruges promoot het toerisme in Brugge internationaal als meerdaagse reisbestemming. Om de 3 jaar vindt Triënnale Brugge plaats, met kunstinstallaties in open lucht. Om dit culturele evenement te ondersteunen, organiseert het persteam van Visit Bruges onder andere persreizen.
Reputatieanalyse geeft Visit Bruges inzicht in media-impact
- Reputatieanalyse
Challenge
Approach
Om deze vragen te beantwoorden, voeren we een reputatieanalyse uit. Die bestaat uit 3 verschillende stappen.
- Onderzoeksvragen opstellen
Deze vragen houden rekening met een breed scala aan factoren. Zoals het aantal verwijzingen in internationale media, positieve of negatieve berichtgeving of opvallende verschillen tussen de doelgroepen. - Scope afbakenen
De reputatieanalyse verzamelt data uit verschillende bronnen, waaronder kranten, tijdschriften, blogs en online nieuwswebsites. - Analysewerk opstarten
Uit de data worden enkele kwantitatieve aspecten verzameld, zoals het potentiële lezersbereik van elk medium dat het culturele evenement vermeldde. Daarnaast analyseert de reputatieanalyse ook kwalitatieve aspecten, zoals de toon van de berichtgeving of de context waarin de media het event bespraken.
Outcome
Onze reputatieanalyse helpt het persteam van Visit Bruges om hun toekomstige strategie en internationale marktpositionering van Triënnale Brugge te verbeteren. De analyse geeft inzicht in hoe het culturele evenement wordt ontvangen in de internationale pers. Ze toont ook hoe de verschillende doelgroepen kijken naar het event en hoe die perceptie verschilt met vorige edities. Met deze informatie kan Visit Bruges identificeren welke elementen het meest resoneren bij de verschillende doelgroepen. In de toekomst kunnen ze daar dan meer op inzetten om hun media-impact verder te versterken.