Visit Leuven wil overnachtingstoerisme in Leuven stimuleren en de stad verder ontwikkelen tot een aantrekkelijke bestemming voor iedereen. Daarom promoot de organisatie evenementen die aansluiten bij de identiteit van de stad, zoals het New Horizons – Dieric Bouts Festival in 2023.
Reputatieanalyse geeft Visit Leuven inzicht in internationale profilering
- Reputatieanalyse
- PR
- Media-analyse
Challenge
Approach
We voerden een reputatieanalyse uit om de media-aandacht in kaart te brengen.
1. Onderzoeksvragen opstellen
De media-analyse focust op vier profileringsdomeinen: ‘kennis & innovatie’, ‘kunst & cultuur’, ‘bier’ en ‘erfgoed’. Hoe vaak wordt Leuven hiermee geassocieerd? In welke context? Welke impact hebben de campagnes van Visit Leuven? Wanneer wijkt de internationale profilering af van hun gewenste imago?
2. Scope afbakenen
We analyseren alle internationale persartikels, blogs en reportages waaraan Visit Leuven meewerkte. Elk jaar levert Visit Leuven persknipsels, online artikels, blogs en audiovisueel materiaal en een overzicht van de PR-campagnes en -strategieën voor analyse.
3. Analysewerk opstarten
Het kwantitatieve luik van de reputatieanalyse onderzoekt hoe vaak elk profileringsdomein aan bod komt. De kwalitatieve analyse onderzoekt Leuvens reputatie in de internationale pers, het sentiment van de onderzochte artikels en de context van de mediabelangstelling.
Outcome
Dankzij de reputatieanalyse kan Visit Leuven hun strategie optimaal afstemmen op kenmerken en behoeften per doelmarkt. De reputatieanalyse bestaat namelijk uit twee onderdelen: een globale overzichtsanalyse en gedetailleerde doelmarktanalyses (buurlanden, Spanje en Italië). Door de specifieke doelmarkten apart te analyseren, krijgt de toeristische dienst inzicht in verschillen en overeenkomsten in profilering en sentiment. Doordat ieder rapport telkens voortbouwt op de analyses van voorgaande jaren, wil Visit Leuven ook inzicht krijgen in langetermijnevoluties.