Na de fusie van Xperthis en Infohos is ZORGI ontstaan. Voor het uitrollen van de nieuwe identiteit werkte Outsource nauw samen met de corporate communications teams van beide bedrijven.

ZORGI: een nieuwe identiteit na samensmelting van twee bedrijven

  • Corporate Communicatie
ZORGI - Nieuwe identiteit & Rebranding

Challenge

De uitdaging was tweedelig: intern en extern. Allereerst moest er een identiteit gecreëerd worden die de waarden en de visie van beide organisaties verenigde. Medewerkers bij beide bedrijven moeten hun schouders hieronder zetten en hier ook in geloven. Daarnaast was het natuurlijk prioriteit om de nieuwe naam in de markt te zetten en hier bekendheid aan te geven.

De integratie van een andere organisatie is altijd een uitdaging. Toen Xperthis en Infohos Solutions, beiden leveranciers van IT-oplossingen voor ziekenhuizen, besloten hun krachten te bundelen, werd al snel besloten om een nieuwe naam en identiteit te creëren.

Approach

  • Intern
    De medewerkers op de hoogte te stellen van de samensmelting deden we het liefst mondeling. De timing kwam hier ook goed uit, want er stond nog een nieuwjaarsfeestje op het programma waar de CEO jaarlijks een uitgebreide speech geeft. De nieuwe identiteit (naam en logo) werden hier voorgesteld. De medewerkers kregen ook toegang tot de communicatie die de dag nadien naar hun klanten verstuurd zou worden en een FAQ-document.
  • Extern
    De dag nadat de interne communicatie gebeurd was, contacteerden we alle klanten van beide bedrijven en stuurden we een persbericht uit. De communicatie werd verspreid op beide websites en daarnaast werd er een voorlopige website gecreëerd voor ZORGI. Idem op social media: de accounts van Xperthis en Infohos Solutions bleven info delen, maar verwezen sinds de aankondiging altijd naar de nieuwe ZORGI-pagina. Na 6 maanden schakelden we volledig over naar de ZORGI-pagina.

Natuurlijk bleef het hier niet bij. Er werden extra workshops georganiseerd, teams werden aangespoord om méér samen te werken en we hielden hen zo veel mogelijk op de hoogte van de evolutie binnen het bedrijf. Idem bij klanten, waar extra sessies werden georganiseerd om het over de toekomst te hebben. Zowel voor interne als externe communicatie is de constante en transparante communicatiestroom het allerbelangrijkste.

Outcome

We kregen snel positieve feedback van medewerkers en ook de externe reacties bleven niet uit. De pers pikte het nieuws snel op. Vooral de voorbereiding werd ontzettend geapprecieerd, en zorgde ook bij de corporate communications teams voor meer rust.

Talk to Leen
Bewijs dat communicatie werkt.