Wat is het verschil tussen een advertorial, branded content en native advertising? Ontdek de betekenis van alle termen over Paid en Earned media.

De verschillende soorten content in traditionele media en hun impact op reputatie

10 min
  • PR
De verschillende soorten content in traditionele media en hun impact op reputatie cover

Inhoud

In de huidige mediawereld vervaagt de grens tussen gesponsorde content en redactionele inhoud steeds meer, waardoor het voor communicatieprofessionals cruciaal is om verschillende soorten content te beheersen en hun rol te begrijpen.

In dit artikel gaan we ons richten op de mogelijkheden die je hebt om media-aandacht te krijgen in traditionele media, zowel betaald als onbetaald. We bespreken Paid en Earned media (betaalde en verdiende media) vanuit een PESO-benadering (Paid, Earned, Shared, Owned) van communicatie, waarbij we Owned media (’eigen’ media, zoals je website, je newsletter, enz.) en Shared media (gedeelde media op sociale netwerken) buiten beschouwing laten.

Redactionele of editorial content: objectieve en overtuigende informatie

Wie droomt er niet van content gemaakt door onafhankelijke journalisten die objectieve informatie verstrekken en het vertrouwen van je publiek winnen? Volgens een recent onderzoek van Nielsen Media Lab wordt dit type content als 85% effectiever beschouwd in het opbouwen van vertrouwen bij het publiek in vergelijking met traditionele advertenties. Om deze media-aandacht te krijgen, is een duurzame PR-strategie nodig die verder gaat dan alleen het sturen van een persbericht.

Commerciële of betaalde content

Misschien wat kort door de bocht, maar dit staat gelijk aan reclame. Met commerciële content breng je de voordelen van je producten of diensten onder de aandacht zoals jij dat bepaalt. Jij hebt dus de volledige controle over de boodschap. Maar weet dat volgens een onderzoek van het Content Marketing Institute is 63% van de consumenten eerder geneigd om te kopen bij een bedrijf dat nuttige en relevante content biedt…

Advertorial of sponsored content: de perfecte mix van redactioneel en advertenties

Het vinden van de juiste balans tussen redactionele content en advertenties met behulp van een advertorial of sponsored content (ook soms publireportage genoemd) is niet altijd gemakkelijk. Maar het is zeker mogelijk om transparant te blijven terwijl je jouw publiek boeit met nuttige of inspirerende content om de bekendheid van je bedrijf te vergroten zonder afbreuk te doen aan de redactionele integriteit.

Branded content: focus op je kernwaarden

Zet in op krachtige branded content om de kernwaarden van je bedrijf in de schijnwerpers te zetten. In het jaarlijkse barometer van Edelman blijkt dat 64% van de consumenten zich meer verbonden voelt met een merk waarvan de waarden overeenkomen met die van hen. Wek authentieke emoties op en stimuleer relevante discussies om sterke banden met jouw publiek te smeden.

Native advertising of gesponsorde redactionele content: doelgerichte aanpak

Om jouw communicatie te optimaliseren, is native advertising of gesponsorde redactionele content een onmisbaar medium. Het wordt geschat dat native content twee keer zoveel aandacht genereert als traditionele advertenties.

Partner content: een vruchtbare samenwerking tussen bedrijven en media

Durf een vruchtbare samenwerking voor te stellen met de media om originele content te verspreiden. Een studie van Forbes onthult dat 60% van de bedrijven partner content beschouwt als een sleutelelement in hun marketingstrategie. Ontdek hoe onze expertise jou kan helpen relevante contentoplossingen voor te stellen om de zichtbaarheid en het merkimago van jouw bedrijf te versterken.

Je beschikt nu over alle tools om verschillende soorten content te beheersen en hun impact op de reputatie van jouw bedrijf te maximaliseren. Door deze goed doordachte strategieën toe te passen, versterk je het vertrouwen van jouw publiek, stimuleer je relevante discussies en behaal je tastbare resultaten. Duik nu in deze boeiende wereld om te schitteren op het mediapodium!

Als je advies nodig hebt bij het kiezen van de juiste soorten content, het creëren van een krachtige mix en het produceren van relevante content, staat ons team van experts klaar om je te begeleiden. Neem vandaag nog contact met ons op om te profiteren van onze expertise in mediastrategie en reputatiemanagement.

Make impact Make impact Make impact Make impact