In 2025 hertekent artificiële intelligentie de wereld van bedrijfscommunicatie. Het PESO-model (Paid, Earned, Shared, Owned media) ondergaat een radicale transformatie dankzij AI, waardoor communicatieprofessionals hun doelgroep efficiënter kunnen bereiken.

Artificiële intelligentie en het PESO-model: een communicatierevolutie in 2025

10 min
  • Corporate Communicatie
  • PESO-model
  • Strategische Communicatie
Ouverture circulaire avec structure métallique en rayons, vue sur ciel bleu et nuages

Inhoud

Stel je voor dat je communicatiecampagnes precies de juiste doelgroep bereiken, op precies het juiste moment en met precies de juiste boodschap … Too good to be true? Misschien wel, maar in 2025 komen we aardig in de buurt dankzij de alsmaar toenemende voordelen van artificiële intelligentie. We kunnen zonder twijfel stellen dat AI onze manier van communiceren grondig hertekent.

De kern van deze revolutie is het PESO-model, een strategisch raamwerk voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Dat, de hoeksteen van elke communicatiestrategie bij Outsource, ondergaat nu een radicale transformatie onder invloed van AI. Maar wat betekent de synergie tussen PESO en AI nu echt voor professionals in bedrijfscommunicatie? We analyseren hoe de technologie een nieuwe invulling geeft aan elk onderdeel van het PESO-model, en hoe communicatiespecialisten hier optimaal gebruik van kunnen maken om de doeltreffendheid en relevantie van hun strategieën te verbeteren.

AI als katalysator voor Owned media

Contentcreatie staat bovenaan het lijstje met taken waarvoor communicatieprofessionals AI het vaakst gebruiken. Zo blijkt ook uit editie 2024 van de AI Survey die wij mochten organiseren in opdracht van C Square, de Belgische vereniging van corporate communicatieprofessionals. Bovendien is AI veel meer dan een eenvoudige assistent: de technologie verandert onze benadering van contentproductie fundamenteel.

De bekende communicatiedeskundige en pionier van het PESO-model Gini Dietrich plaatste in een recent interview (‘The Evolution of PR and Communications with AI: A Look at PESO Model and ChatGPT’) echter de volgende kanttekening: “AI is een ongelooflijk hulpmiddel voor onderzoek, planning en zelfs eerste versies, maar de technologie kan de expertise en persoonlijkheid die jouw content uniek maken, niet vervangen.”

United Airlines biedt een perfect voorbeeld van die synergie tussen AI en menselijke expertise. Door geavanceerde AI-modellen te gebruiken, zoals het Mars-platform en de service ‘Every Flight Has a Story’, heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij haar klantencommunicatie getransformeerd bij verstoringen van het vluchtschema. Dankzij de combinatie van geautomatiseerde en gepersonaliseerde meldingen is de klanttevredenheid met 6% toegenomen. Het succes toont aan dat AI kan ingezet worden als onvermoeibare communicatieassistent die complexe gegevens onmiddellijk omzet in duidelijke en empathische informatie, zodat de medewerkers tijd hebben voor de meest gevoelige zaken.

De transformatie van Earned media door artificiële intelligentie

AI zorgt ook voor een revolutie in onze benadering van persrelaties en influencers. Via geavanceerde algoritmes is het vandaag mogelijk om nauwkeurig de meest relevante journalisten, influencers en ‘newsfluencers’ te identificeren voor onze verhalen, maar ook de optimale momenten om hen te betrekken.

Door de integratie van AI helpt Meltwater Outsource om snel en gericht de ideale influencers en journalisten te bepalen in een bepaalde sector, via filters op basis van onderwerp, regio en kanaal. Vervolgens maken we in enkele klikken een diepgaande analyse van deze spelers, met gedetailleerde informatie over hun publiek, hun werkelijke invloed en hun relevantie voor een bepaald merk of een bepaalde campagne.

AI als motor voor innovatie in Shared media

Naast de vele tools om content voor posts aan te maken of te optimaliseren, bewijst AI op spectaculaire wijze haar waarde bij de analyse van social media-activiteiten. Steeds meer bedrijven maken gebruik van artificiële intelligentie om te analyseren wat leeft op sociale media, zodat ze de vinger aan de pols kunnen houden van percepties en opkomende trends.

Microsoft is een mooi voorbeeld van die synergie tussen AI en menselijke expertise. Met behulp van het platform Sprinklr, dat conversaties op sociale media analyseert, kon Microsofts Social Intelligence Practice-team een groeiende trend rond hybride werken identificeren. Dat inzicht leidde tot een gerichte contentstrategie, waarmee Microsoft zijn expertise op dat gebied kon aantonen door te focussen op thought leadership.

AI als hefboom voor betere Paid media-prestaties

AI is al snel onmisbaar geworden om investeringen in onlinereclame te optimaliseren. Programmatisch adverteren is een goede illustratie van die evolutie, met algoritmes die reclameplaatsingen in real time optimaliseren. Ook op het vlak van Paid media is de invloed van AI echter veel ruimer. Spotify is daar een uitstekend voorbeeld van.

Door de luistergewoonten van miljoenen gebruikers te analyseren met behulp van een aanbevelingsalgoritme maakte de AI van het Zweedse platform het mogelijk om extreem gerichte doelgroepsegmenten te bepalen. Die nauwkeurige segmentatie leidde tot een 30% hogere conversiegraad, terwijl de acquisitiekosten met 20% daalden.

Integratie en meting: het hart van het PESO-model

Integratie blijft de kern van het PESO-model, en precies daar toont AI zijn volledige kracht. Het case van Air France biedt hier heel wat interessante inzichten. De Franse luchtvaartmaatschappij gebruikt Wizaly, een AI-gedreven tool, om inzicht te krijgen in de prestaties van haar online en offline mediamix en deze te optimaliseren. Hierdoor kan ze de bijdrage van verschillende kanalen, zoals sociale media, meten en haar marketingstrategie snel aanpassen op basis van de behaalde resultaten.

Aanbevolen AI-tools voor het PESO-model

Om AI optimaal te benutten in je PESO-communicatiestrategie raden experts de volgende tools aan:

  • Voor Owned media: Notebook LM, voor het aanmaken van content op basis van interviews of podcasts.
  • Voor Earned media: ClaudeChatGPT of Mistral voor het opstellen en optimaliseren van content.
  • Voor Shared media: PerplexityWaldo of Wobby voor opzoek- en analysewerk.
  • Voor Paid media: gespecialiseerde tools voor het beheren en optimaliseren van campagnes, zoals Acquisio.

Conclusie: naar Augmented Communicatie

In 2025 zullen succesvolle communicatiestrategieën gebaseerd zijn op een slimme combinatie van AI en menselijke expertise. Hoewel AI de effectiviteit van het PESO-model aanzienlijk verbetert, blijven een grondig inzicht in je publiek, creativiteit bij het opstellen van berichten en het vermogen om authentieke relaties op te bouwen, fundamentele menselijke vaardigheden.

Make impact Make impact Make impact Make impact
Talk to Gert
Benieuwd naar onze data-driven aanpak?